چهارشنبه 1 آذر 1396 14:12
راه اندازی خدمات مرجع مجازی در بخش کتاب های خطی و نادر کتابخانه ملی

     با هدف تسریع در پاسخگویی به نیاز پژوهشگران به صورت غیرحضوری، از طریق ابزارهای الکترونیکی (پست الکترونیک، چت و پیامک) در اداره کل کتاب های خطی و نادر، همزمان با عید سعید غدیر خم «خدمات مرجع مجازی» راه اندازی شده است.

به گزارش لیزنا، خدمات مرجع مجازی در اداره کل کتاب‌های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی راه اندازی شد و از این پس کاربران می توانند بدون نیاز به حضور در محل کتابخانة ملی، پرسش های (پژوهشی و غیرپژوهشی) مربوط به کتاب‌های خطی و نادر را با کارشناسان مرجع مجازی در میان گذاشته و پاسخ مناسب را در کمترین زمان ممکن بین ۱ الی ۵ روز کاری دریافت دارند.

 

بنا بر گزارش اداره كل كتابهاي خطي و نادر، پاسخگویی به پرسش های کاربران در روزهای کاری شنبه تا چهارشنبه و براساس منابع و امکانات موجود در کتابخانه ملی و مطابق با خط مشی خدمات مرجع مجازی مصوب سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صورت خواهد پذیرفت.

 

این نوع خدمات در کتابخانه ملی از سال ۱۳۹۰ ارائه مي شود، بر پايه گزارش اداره كل كتاب هاي خطي و نادر با توجه به مزایای خدمات مرجع مجازی و استقبال پژوهشگران از خدمات غیرحضوری، این نوع خدمات در حوزه نسخه‌های خطی و نادر نیز اجرایی شد.از اين پس پژوهشگران با کارشناسان این نوع منابع به صورت مستقیم و غیرحضوری در ارتباط خواهند بود. این نوع خدمات در بسیاری از کتابخانه هایی که خدمات منابع خطی و نادر ارائه می کنند، هنوز اجرایی نشده است و اداره کل کتابهای خطی و نادر کتابخانه ملی ایران در بین سایر کتابخانه های صاحب نام کشور در این حوزه، جزء اولین ها محسوب می شود.


خدمات مرجع مجازی به صورت آزمایشی از خرداد ۱۳۹۵ توسط گروه اطلاع‌رسانی اداره کل کتاب های خطی و نادر آغاز به کار کرده بود و اینک همزمان با فرارسید عید سعید غدیر خم رسماْ آغاز به کار آن اعلام می‌گردد. گروه اطلاع رسانی اداره کلی کتاب های خطی و نادر کتابخانه ملی همه روزه پاسخگوی پرسش‌های پژوهشگران است.


پژوهشگران برای بیان پرسش های خود می توانند به آدرسhttp://www.nlai.ir/Default.aspx?tabid=۲۷۱۴ مراجعه و پاسخ مناسب را در کمترین زمان ممکن دریافت دارند. ارائه خدمات چت (گفتگوی همزمان) شنبه تا چهارشنبه در ساعات ۱۰ الی ۱۲ صورت خواهد پذیرفت




پرینت